Mal for individuell utdanningsplan (gjennomføringsplan) for ALIS

Fra 1. mars 2017 ble det forskriftsfestet at alle fastleger skal være spesialister i allmennmedisin, eller under spesialistutdanning i allmennmedisin. Fra 1. mars 2019 ble ansvaret for gjennomføring av spesialistutdanning i allmennmedisin overført fra den enkelte lege til kommunen.
Dette pålegger alle kommuner nytt ansvar og nye oppgaver:
- Kommunen skal være registret utdanningsenhet etter søknad til Helsedirektoratet
- Kommunen skal lage en plan for rekruttering og utdanning av leger
- Kommunen skal tilby alle allmennleger under spesialistutdanning (ALIS) en individuell veileder og nødvendig supervisjon
- Kommunen skal utarbeide en individuell utdanningsplan (gjennomføringsplan) for den enkelte ALIS
- Kommunen skal legge til rette for at spesialistutdanningen kan gjennomføres i tråd med planen
- Kommunen skal inngå en samarbeidsavtale med lokalt helseforetak for gjennomføring av minst 6 måneder utdanning i spesialisthelsetjenesten
Les mer spesialistutdanning i allmennmedisin på Helsedirektoratets hjemmesider.